Ostateczne rozwiązanie kwestii smoleńskiej Ostateczne rozwiązanie kwestii smoleńskiej
2636
BLOG

40 metrów nad fałszywą NDB (cz.3)

Ostateczne rozwiązanie kwestii smoleńskiej Ostateczne rozwiązanie kwestii smoleńskiej Polityka Obserwuj notkę 31


Chciałbym poszerzyć analizę zawartą w poniższym odnośniku:
http://ostateczne.salon24.pl/272144,40-metrow-nad-falszywa-ndb-cz-2

- o wpływ poprzecznego przesunięcia toru lotu Tupolewa względem anteny bliższej NDB. Nie chciałbym na razie zgadywać, czy mogło dojść do podobnego przesunięcia nad dalszą NDB - dlatego nadal nie bierzemy pod uwagę takiego przesunięcia (ale wszelkie sugestie w tej kwestii będą oczywiście mile widziane).

Na wstępie przeprowadzamy analogiczne przekształcenia jak w poprzedniej analizie, tym razem dla drugiej krzywej. Odczytane z wykresu dane wejściowe przedstawiają się następująco:

0,1;1;2;5;10;15;20;25;30;35;40;45;50;55;60;65;70;75;80;85;90
0,0001;0,4;0,8;1,05;0,6;0,45;0,8;1,3;1,2;1,1;0,95;0,98;1;1,07;1,12;
1,17;1,2;1,22;1,21;1,2;1,2

Tym razem otrzymujemy następującą krzywą:


Tu bardziej interesujący nas fragment:

(taką charakterystykę należałoby zastosować w czysto akademickiej dyskusji dotyczącej pokonywania przestrzeni nad markerem w poprzek osi pasa)

Nawiązując do poprzedniej analizy - z ciekawości oszacujmy pewne wartości.
Poziom sygnału dla oczekiwanego czasu otwarcia odbiornika na pułapie 312m wynosił -9dB względem poziomu odebranego bezpośrednio nad markerem. Ten sam poziom sygnału w osi poprzecznej daje wartość współczynnika równą 2,4.

2,4 * 312m = 748,8m

Dla pułapu 440m poziom ten wynosił -5,4dB. Dla osi poprzecznej daje to wartość współczynnika 1,115.

1,115 * 440m = 490,6m

Kształt wiązki markera przyrównuje się często do stożka. Przecięcie stożka płaszczyzną tworzy figurę geometryczną zwaną elipsą.

Równania elipsy:
{ x = a * cos(t)
{ y = b * sin(t)

Nie pozostaje nam nic innego, niż założyć obszar aktywny nad dalszą NDB jako obszar zbliżony do ograniczonego elipsą o parametrach:

przypadek a)
a=312m, b=748,8m (pułap 312m)

przypadek b)
a=312m, b=490,6m (pułap 440m)

Nas jednak bardziej interesuje sytuacja w rejonie bliższej NDB. Spróbujmy zatem oszacować, jak daleko obok anteny markera bliższej NDB musiałby przelecieć Tupolew, by na wysokości 100m względem terenu (a ściślej: anteny) - otrzymać odcinek o interesującej nas długości, czyli 200m.

przypadek a)
20log(312/100) = 9,9dB
-9dB - 9,9dB = -18,9dB
współczynnik w osi = 2,4
współczynnik poprzeczny = 3,5

co daje nam równanie elipsy:
x = 240m * cos(t)
y = 350m * sin(t)

A teraz wystarczy tylko znaleźć takie y, dla którego x wynosi 100m.
y=320m

przypadek b)
20log(440/100) = 12,87dB
-5,4dB - 12,87dB = -18,27dB
współczynnik w osi = 2,35
współczynnik poprzeczny = 3,33

rówanie elipsy:
x = 235m * cos(t)
y = 333m * sin(t)

y=301m

A zatem Tupolew lecąc 100m nad terenem - pozostawałby w wiązce markera przez 2,5 sek pod warunkiem pokonania wiązki w odległości ok. 300-320 metrów obok anteny.

Zauważmy, iż nie dysponując dokładnymi wartościami pierwotnej charakterystyki - rozważania poniżej wartości -20,26dB zaczynają być obarczone zbyt dużym błędem (krzywa staje się zbyt "płaska", by zapewnić wiarygodny odczyt współczynnika)

W miarę "bezkarnie" możemy zejść z pułapu 312m do 85m:
20log(312/85) = 11,3dB
-9dB - 11,3dB = -20,3dB
współczynnik w osi = 2,5
współczynnik poprzeczny = 3,75

równanie elipsy:
x = 212,5m * cos(t)
y = 318,7m * sin(t)

y=280m

lub z pułapu 440m do 80m:
20log(440/80) = 14,8dB
-5,4dB - 14,8dB = -20,2dB
współczynnik w osi = 2,5
współczynnik poprzeczny = 3,7

równanie elipsy:
x = 200m * cos(t)
y = 296m * sin(t)

y=256m

A zatem Tupolew lecąc na poprawnej dla BNDB wysokości tj. 80-85 metrów nad terenem - mógł otworzyć odbiornik w czasie 2,5 sek pod warunkiem pokonania tego odcinka w odległości ok. 256-280 metrów obok anteny markera. Teren w odległości 2km od pasa lotniska obniża się o jakieś kilkanaście metrów. Dlatego 70m na wysokościomierzu barycznym byłoby całkiem realne.

Reasumując:

Na tej stronie są treści ukryte. Zostały ukryte, gdyż utrudniają propagację całości opracowania. Możesz raz na zawsze zmienić zakres widocznej treści. W tym celu zaloguj się... przejdź na... (wiadomo, na co :) lub wciśnij Ctrl-a

Podawane w raporcie MAK dane dotyczące wysokości przelotu Tu-154M w odległości 1,1km od pasa lotniska oraz czas trwania sygnału markera bliższej NDB wzajemnie wykluczają się.

Są tylko dwa wyjścia z tej niezręcznej sytuacji. Niestety oba obarczone pewnymi niedogodnościami:

a) sygnał markera był jednak krótszy (tylko jak w takim razie czekiści racjonalnie
wytłumaczą trwający ponad 2 sekundy dźwięk w opublikowanym przez siebie zapisie audio)
b) marker bliższej NDB jednak znajdował się co najmniej 800 metrów wcześniej niż powinien...

Jak się nie obrócą - zawsze ZAMACH z tyłu...


Odi profanum vulgus et arceo...

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka